منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية ببيلا

منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية ترحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية ترحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مدرسة حسن مصطفي الابتدائية ببيلاهى صرح تعليمى شامخ توجد بمدينة بيلا تابعة لإدارة بيلاالتعليمية بمحافظة كفرالشيخ وهى عبارة عن 2مبنى مجهزة بأثاث حديث، بها ملعب صالح لممارسة جميع الأنشطة الرياضية ، بها معمل للعلوم ،وحجرة مناهل ، ومكتبة مجهزة

الان نتيجة المدرسة للعام الدراسي2011/2010 لجميع الصفوف  تمنياتنا اسرة فريق التطوير والتحسين المدرسي لجميع الطلاب بالنجاح والتفوق قررت ادارة مدرسة حسن مصطفي الابتدائية اقامة نشاط صيفي بالمدرسة لهذا العام 2011 يشمل تحفيظ قران كريم تدريب حاسب الي ونشاط رياضي كرة قدم و خط عربي وقيمة الاشتراك لكل الانشطه 20 جنيها وقيمة الاشتراك في نشاطين 15 جنيها وقيمة الاشتراك بنشاط واحد 10 جنيها وذلك بعد موافقة مجلس الاباء والامناء بالمدرسة وذلك لجميع الصفوف والمراحل التعليمية المختلفة  منتدي مدرسة حسن مصطفي الابتدائية يرجوا من كافة الأعضاء تحمل المسئولية و الحفاظ على بلادنا .. عاشت مصر و سلمتم جميعاً أبناء مصر

2 مشترك

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك

Admin
    Admin

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  Empty جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك

مُساهمة من طرف Admin السبت 09 أبريل 2011, 06:09

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  59586271
    كيف تعرف اذا جهــــــــازك مراقب؟

افتح قائمة (Start) ومنها اختر أمر (Run)،

أكتب التالي:

system.ini

ثم اضغط enter

سوف تظهر لك صفحة مفكرة وبها اسطر مثل التالية :

EGA80WOA.FON= EGA80850.FON
    EGA40WOA.FON= EGA40850.FON
    CGA80WOA.FON= CGA80850.FON
    CGA40WOA.FON= CGA40850.FON

اذا ظهر رقم 850

فهذا يعني بان جهازك سليم 100/100 ولم يتم اختراقه ابدآ.

أما أذا ظهر لك WOA :

EGA80WOA.FON= EGA80WOA.FON
    EGA40WOA.FON= EGA40WOA.FON
    CGA80WOA.FON= CGA80WOA.FON

CGA40WOA.FON= CGA40WOA.FON
    يعني جهازك فيه ملفات تجسس ويتم اختراقه بسهولة

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  167166198

معلومة عن الفيروسات :

الفيروسات 3 أنواع وهى فيرس مدمر ودا أخطرهم وفيرس مسلى وفيرس وديع وفيرس اختراق الجهاز دا من النوع الوديع لأنه بيكون هادى ومبيدمرش أى حاجة فى الجهاز بس خطورته انه بيرسل للمخترق بيانات عن الجهاز ومنها انه يقدر يسجل كل حرف بيتكتب على الكيبورد ويبعت للمخترق كل شئ بنكتبه ويقدر يعرف من خلاله كل باسورد على الجهاز وكل كلمة اتكتبت فى شات مثلا وكمان يقدر المخترق يعرف كل ملف على جهازى ويتحكم فيه يعنى ممكن يمسحه من على الجهاز مثلا أو يغير اسمه وال3 أنواع غير مرغوب فى وجودها على جهاز الكمبيوتر

وممكن بعد كدا ان شا الله اكتب نبذة توضح كل نوع من الأنواع دى وايه الفرق بينها

النوع التانى من الفيروسات الفيرس المسلى : واللى بيعمله فى جهاز الكمبيوتر انه مثلا لو أنا عايز افتح صفحة بيفتحلى صفحات كتير علشان كدا بيسموه فيرس مسلى

أما الفيرس المدمر ودا أخطرهم فيوجد منه أنواع كتيرة منها مثلا اللى بيدمر الهارد ومنها اللى بيحرق الفلاشة السمرا اللى فى البوردة وكدا تكون البوردة باظت ولازم نشترى واحدة جديدة و أخفهم ضررا اللى بيمسح بيانات من على الكمبيوتر زى مثلا ممكن يمسح كل الملفات اللى بيكون امتدادها exe والملف دا هو المسؤل عن تشغيل الألعاب والبرامج ولما يتمسح الملف دا يبقى اللعبة أو البرنامج مالوش أى لازمة من غير الملف دا أما ملفات الصوت والفيديو مش بتتفيرس لأنها عبارة عن ملف واحد والفيرس اكتر حاجة يكون فيها هى البرامج والألعاب لأن ملفاتها كتيرة

وأفضل حل للحفاظ على الألعاب والبرامج هو ضغطها بس بعد فحصها ببرنامج انتى فيرس والتأكد من انها سليمة مافيهاش أى فيرس لأن الفيرس ما بيدخلش الملف المضغوط ولا بيخرج منه لو جواه فيرس ولو عملنا اسكان على الفيروسات على برامج أو ألعاب مضغوطة البرنامج هيحذف اللعبة أو البرنامج بالكامل من على الجهاز
    أما الفيرس فهو عبارة عن برنامج واخد أوامر بحاجة معينة يعملها فى الجهاز زى مثلا التخفى وتكرار نفسه بمعنى انه ينسخ من نفسه نسخ كتيره وكمان مسح ملفات بامتدادات معينة على الجهاز
    وفى النهاية يا رب أكون قدرت أفيدكم بانى أوصل معلومة عن الفيروسات وشكرا لكم جميعا

الحل للاختراق ايه ؟!
    لو جهازك مخترق أول شئ تعمله تسطب برنامج أنتى فيرس ولو عايز تطمن أكتر غير نسخة الويندوز وسطب بعدها برنامج انتى فيرس لأن الملفات اللى بيخترق منها الهاكر الجهاز بتكون على بارتيشن السى c يعنى فى نسخة الويندوز ولما بتغير الويندوز انت كده بتنشئ ملفات جديده من تانى ما فيهاش اصابة بس فى حاجة مهمة وهى ان الفيرس اللى اتسبب فى ده بيكون لسه موجود فى الجهاز على باقى البارتشنات يعنى ممكن يعمل كده تانى مع النسخة الجديدة علشان كده لازم تسطب برنامج انتى فيرس بعد ما تنزل نسخة الويندوز على طول

هو دا الحل

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  699139399

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  167166198
    رضوى
    رضوى

جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك  Empty رد: جهازك متراااقب طب تعالى وانا اقووولك

مُساهمة من طرف رضوى الخميس 12 يوليو 2012, 12:03

بارك الله فيك

مشكور

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 17 مايو 2024, 06:04